0:00
0:00
Ekonomika1. 1. 200815 minut

Zrození, smrt a nákupy

Obchodní centrum Southdale v Minnesotě se pyšní atriem, dvoranou s restauracemi, vodotrysky a tisíci čtverečních metrů parkovací plochy.

Astronaut
Autor: Respekt
Fotografie: Nakupování jako životní styl. (Jedno z nákupních center na předměstí Minneapolis) - Autor: Isifa/Getty Images Autor: Respekt
↓ INZERCE

Obchodní centrum Southdale v Minnesotě se pyšní atriem, dvoranou s restauracemi, vodotrysky a tisíci čtverečních metrů parkovací plochy. Najdete v něm provozovnu rychlého občerstvení Dairy Queen, obchod s dámským prádlem Victoria’s Secret i prodejce triček potištěných motivy z komiksů. Stavba možná nepůsobí jako pamětihodnost, která by byla pro dějiny architektury významná třeba jako Louvre nebo newyorský mrakodrap Woolworth Building, ale přesto tomu tak je. „Tý jo!“ štěbetá skupina dospívajících dívek, když se dozvídají, že se nacházejí v nejstarším skutečném obchodním centru na světě. „Tak tohle je dneska největší bomba.“

Southdale a jeho početné napodobeniny během uplynulého půlstoletí změnily nakupovací návyky, ekonomiku měst i jazyk dospívajících. Podle organizace Mezinárodní rada obchodních center se ve Spojených státech v současné době nachází přibližně 1100 uzavřených nákupních center. Jejich klony už vyrostly od indického Madrásu po Martinik. Příběh obchodního centra má však k triumfu daleko. Tento vynález evropského socialisty, který nenáviděl automobily a ve finále svůj výtvor zesměšňoval, má temnou budoucnost. Zatímco mimo Ameriku se obchodní centra nadále šíří, v zemi svého původu postupně skomírají.

Vzpoura proti dani

Tvůrce Southdalu přijel do Ameriky jako uprchlík z nacisty okupované Vídně. Victor…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc