Klidně i zadarmo
To téma viselo ve vzduchu pěkných pár let. Pro radnici Ústí nad Labem ale přišla správná chvíle až teď. Město právě rozjelo se státem jednání o prodeji své chlouby, Mariánského mostu přes Labe.



To téma viselo ve vzduchu pěkných pár let. Pro radnici Ústí nad Labem ale přišla správná chvíle až teď. Město právě rozjelo se státem jednání o prodeji své chlouby, Mariánského mostu přes Labe. Za deset let, co se po této velkoryse provedené stavbě přesouvají pěší a auta z jednoho břehu na druhý, se most stal nejvýraznějším symbolem Ústí. Najdete ho na všech propagačních materiálech, které nikdy neopomenou zmínit, že se v mezinárodní soutěži dostal mezi deset nejkrásnějších železobetonových staveb konce 20. století.
Jinou věcí je, že silniční most vlastněný městem představuje v Česku naprostou raritu. A ta výjimka má i svou hodně nepříjemnou stránku. Stavba ve své době spolykala tři čtvrtě miliardy z městského rozpočtu a péče o most stojí radnici každý rok deset milionů. Radní se tedy konečně odhodlali k tomu, že se svého milovaného dítěte zbaví. Vypadá to, že to vyjde. Město tradičně vedené ODS má teď „své muže“ ve vládě a navíc je ochotno svůj drahý skvost prodat hluboko pod cenou.
Potřebovali jsme ho
Příběh impozantní stavby, kterou Ústí plně krylo z vlastních zdrojů, začal v raných 90. letech. Radní tehdy přemýšleli, co udělat s každoročním stopadesátimilionovým přebytkem v městské pokladně, který Ústí mělo díky dnes tehdejšímu způsobu přerozdělování daní. A stavba silničního mostu byla jedním z prvních nápadů, jak s penězi naložit.
Stotisícové…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu