Není to jenom rokenrol
Jako pořádný bigbeatový nářez odstartovala ve zlaté kapličce minulý čtvrtek česká premiéra hry Rock’n’Roll předního anglického dramatika Toma Stopparda.
Jako pořádný bigbeatový nářez odstartovala ve zlaté kapličce minulý čtvrtek česká premiéra hry Rock’n’Roll předního anglického dramatika Toma Stopparda. Zatímco diváci se v hledišti pomalu usazovali, na pódiu už duněli živě The Plastic People of the Universe. Po jejich dvacetiminutové hudební ochutnávce vylétla opona vzhůru a publikum se vydalo na závažné, ale zároveň překvapivě zábavné putování svými traumatickými dějinami let 1968–90.
Tváří v tvář kostlivcům, kteří tady v podobě milicionářů a různých agentů StB donedávna strašili nebo ještě straší ve veřejných funkcích, je to velmi užitečný výlet. Stoppard ovšem nenapsal novinku kvůli starosti o mentální zdraví Čechů nebo jako příspěvek k jejich zdárnému vyrovnání se s minulostí, ale „protože ho to prostě bavilo“. Tahle chuť do obtížného tématu se stala základem úspěchu, který hra slavila nejen v Praze, ale už minulé léto při světové premiéře v Londýně.
Zachraňte socialismus
Je záhadou, kde téměř sedmdesátiletý Stoppard bere tolik energie. Na pražskou premiéru přiletěl z New Yorku a po ní hned ráno spěchal pracovně do Moskvy. Vysoké životní nasazení sálá i z jeho poslední celovečerní hry. A to nejen proto, že je nabitá rockovými hity, které slouží coby předěly mezi jednotlivými scénami. Živost zajišťují především jiskřivé dialogy a humor.
Název Rock’n’Roll odkazuje nejen…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu