Zuřivá, úděsná životnost
Na novém vydání čtrnácti povídek Edgara Allana Poea (1809–1849) by nebylo nic zvláštního.



Na novém vydání čtrnácti povídek Edgara Allana Poea (1809–1849) by nebylo nic zvláštního. Překlady textů amerického prozaika tu vycházejí už od poloviny 19. století a tyhle navíc čerpají z tak klasické látky, jakou jsou příběhy Jáma a kyvadlo, Zlatý brouk, Zrádné srdce či Zánik domu Usherů. Nebýt ovšem temné kresby lodi ztrácející se v gigantickém mořském víru, jež na titulní straně knihy Pád do Maelströmu a jiné povídky vykukuje z otvoru vyříznutého do šedého přebalu.
Autorem ilustrace a dalších desítek vložených kreseb je totiž Alén Diviš (1900–1956). Až po více než padesáti letech je tak zveřejněné dílo, na kterém pracoval krátce před smrtí.
Tisíceré démonské oči
Tvorbu a životní osudy polozapomenutého výtvarníka předloni představila Galerie Rudolfinum v retrospektivě, kterou připravili Tomáš Pospiszyl s Vandou Skálovou. Pro připomenutí: Alén Diviš ve 30. letech tvořil v Paříži, po vypuknutí války seděl půl roku ve francouzském vězení kvůli nesmyslnému obvinění ze špionáže, do roku 1947 žil v newyorské emigraci, poslední léta prožil v Praze pod nadvládou bolševika. Byl to přehlížený solitér, jehož díla uznávali jen blízcí přátelé a jehož práce veřejnost prakticky vůbec neznala. O to víc překvapily při svém pozdním zveřejnění.
Ukázaly totiž originálního autora vymykajícího se všem zdejším proudům,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu