Prodej „příteli“, co si přeje
Minulý týden znamenal v závislosti na vašem věku a paměti buď radikální přelom v reklamě, anebo pouze mírný pokrok v rámci tradičních mantinelů.
Minulý týden znamenal v závislosti na vašem věku a paměti buď radikální přelom v reklamě, anebo pouze mírný pokrok v rámci tradičních mantinelů. Pro třiadvacetiletého Marka Zuckerberga, jenž stojí za populárním komunitním serverem Facebook, to rozhodně radikální přelom byl. Šestého listopadu dvěma stům padesáti reklamním šéfům povětšinou středního věku oznámil, že jim Facebook nabízí nový obchod. „Posledních sto let média lidi ovlivňovala jednosměrně,“ prohlásil, „od nynějška se však budou moci lidé z marketingu do té komunikace zapojit.“ Díky novému přístupu jeho firmy si inzerenti budou moci přihřát svou polívčičku při „sociálních interakcích“ uživatelů Facebooku, protože „lidé ovlivňují lidi“.
Zuckerbergova slova jako by vypadla z knihy Paula Lazarsfelda a Elihua Katze Personal Influence (Osobní vliv), klasiky mediálních studií z roku 1955. Lazarsfeld a Katz tvrdili, že prodejci nevysílají jen sdělení pasivnímu masovému publiku, ale že se cíleně zaměřují na určité jednotlivce se silnou autoritou, kteří utvářejí veřejné mínění. Tito jednotlivci pak šíří, potvrzují nebo popírají sdělení inzerentů prostřednictvím vlastních „společenských vztahů“, ústně nebo osobním příkladem.
Pánové Lazarsfeld a Katz přirozeně předpokládali, že většinu téhle komunikace a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu