Vzpoury spravedlivých
Ian Buruma (1951) je spisovatel, žije v New Yorku a přednáší na Bard College.

Ian Buruma
(1951) je spisovatel, žije v New Yorku a přednáší na Bard College. Znají ho i čeští čtenáři z knihy Západ očima nepřátel (2005), Slováci si přeložili jeho Zrod moderního Japonska. Burumovo zatím poslední dílo se jmenuje Smrt Thea van Gogha a hranice tolerance (Penguin Books).


V některých okázalých kruzích začalo být moderní považovat ateismus za známku lepšího vzdělání a vyvinutější civilizace, zatímco náboženské přesvědčení je výrazem zpozdilosti a projevem primitivů. Náboženství, tvrdí se, je zodpovědné za násilí, útlak, chudobu a mnohé další špatnosti.
Není těžké najít příklady pro podobná tvrzení. Může ale být náboženství také silou dobra?
Může zavánět pokrytectvím, že jako nevěřící budu bránit ty, kdo takovou zkušenost s dobrem mají. Když však člověk v televizi sleduje barmské mnichy, jak se staví proti ozbrojencům jednoho z nejrepresivnějších režimů světa, jen stěží lze u náboženského přesvědčení nevidět jistý klad. Barma je hluboce náboženskou zemí, kde téměř všichni muži stráví jistý čas jako buddhističtí mniši. I ten nejbrutálnější barmský diktátor musí váhat, než na muže v šafránových rouchách poštve smrtící sílu.
K barmským mnichům se vedle mnišek v růžových šatech přidali studenti, herci a další. Byli to ale mniši a mnišky, kdo udělal první krok; a učinili tak s mravní autoritou své buddhistické víry.
…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu