Anketa: Od kolika let by se děti na českých školách měly učit cizí jazyky?
Anketa o výuce cizích jazyků
GABRIELA BALADOVÁ
Výzkumný ústav pedagogický
Systematicky by to mělo být v době, kdy žáci zvládají číst a psát v rodné řeči, tj. od 3. ročníku. Nesystematicky, pomocí písní, básniček, říkanek a her, hned jak začnou mluvit. Moje neteř byla s rodiči tři roky v Německu. Chodila tam do školky, a když se vrátili, mluvila se všemi česky, s hračkami německy. Němčinu ve škole se pak učila snadněji a vyhrávala jazykové soutěže. Moje dcera se v pěti letech naučila anglickou básničku, dodnes si ji pamatuje… Schopnost naučit se cizí jazyk a rozlišit ho od rodného je už v předškolním věku.


LIBUŠE VLKOVÁ
ředitelka Základní školy nám. Curieových
Na naší škole učíme od 1. ročníku anglický jazyk ve třech úrovních podle zkušenosti s jazykem. Rozřadili jsme děti pomocí obrázkového testu a ukazuje se, že to byl krok správným směrem. Prostupnost mezi jednotlivými skupinami motivuje k vyšším výkonům a zároveň předchází stresům. Na základní škole by se měly vyučovat dva až tři jazyky, ale ne pro všechny. Jeden z nich jako volnočasová aktivita. Druhý cizí jazyk by měl být ovlivněn zájmem, profesní orientací či rodinným prostředím dítěte.
ANTONÍN HLAVÁČEK
katedra rusistiky a lingvodidaktiky PedF UK
Začít je možné už v mateřské škole, současná praxe však ukazuje, že raný začátek výuky jazyků sám o…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu