Tichý muž na Divokém západě
Dvanáctého srpna uplyne čtvrtstoletí od úmrtí Henryho Fondy.
Dvanáctého srpna uplyne čtvrtstoletí od úmrtí Henryho Fondy. V následujících dvou týdnech nás Česká televize seznámí s dokumentem o životě zakladatele jedné z nejvlivnějších hereckých hollywoodských dynastií a se dvěma výraznými kreacemi, kterými se americký herec zapsal do srdcí filmových fanoušků ve 40. letech. V roli kovboje Gila Cartera, který se připlete k lynčování nevinných mužů, ho můžete vidět v prvním hollywoodském antiwesternu Jízda do Ox-Bow (1943). A mytického šerifa Wyatta Earpa ztvárnil v klasickém žánrovém kousku Můj miláček Klementina (1946).
Zúčtujeme spolu
Fonda se narodil roku 1905 a za svůj život stačil vytvořit na devadesát filmových rolí. Byl nositelem dvou Oscarů, které získal na sklonku kariéry. Paradoxně ho filmová akademie nejdříve ocenila za celoživotní dílo, aby byl o rok později oceněn za svou hereckou labutí píseň v melodramatu Na zlatém jezeře, v němž si zahrál se svou dcerou Jane Fondovou a další hereckou legendou Katharine Hepburnovou. Že to bylo pro hereckého veterána možná pozdní zadostiučinění, o tom svědčí například jeho reakce na otázku novináře, co říká na Oscara pro dceru Jane za roli v thrilleru Klute (1971). Sarkasticky tehdy utrousil: „Jak by se vám sakra líbilo být tak dlouho v této branži a žít s tím, že jedno z vašich dětí získalo Oscara dříve než vy?“
Kolegové na Fondu vzpomínají jako na tichého muže, který se při natáčení nevybavoval s nikým ze štábu a plně se soustředil na herecký výkon. Intuitivně používal metodu propagovanou například Stanislavským. Se svou postavou se intenzivně sžíval i mimo plac. Poprvé výrazněji prorazil rolí Toma Joada v adaptaci Steinbeckových Hroznů hněvu (1940). A dost často byl od té doby obsazován do rolí prostých mužů obhajujících univerzálně platné hodnoty a ideály. Ale dokázal se vcítit i do postav krutých – zloducha nezapomenutelným způsobem ztvárnil v Tenkrát na Západě (1968). Pro roli zabijáka Franka si původně chtěl pořídit hnědé kontaktní čočky, ale režisér Sergio Leone ho přesvědčil, že jeho nevinné modré oči budou krásně kontrastovat s prohnilostí postavy, kterou měl hrát.
Za realizaci filmu Jízda do Ox-Bow musel Fonda hodně bojovat. V patriotické atmosféře druhé světové války nerezonovalo příliš silně jeho ústřední téma – že je nepřípustné brát spravedlnost do vlastních rukou. Fondu údajně hodně formoval dětský zážitek, kdy ho jeho otec jako dvanáctiletého vzal na veřejný lynč.
Kovbojové Gil Carter (Henry Fonda) a Art Croft (Harry Morgan) společně přijíždějí do malého města právě v okamžiku, kdy obyvatele vzruší zpráva, že někdo zabil farmáře Larryho Kinkaida a ukradl jeho dobytek. Protože šerif není přítomen, rozhodnou se někteří muži, že představitele zákona zastoupí. Jsou přitom přesvědčeni, že pachatelé činu nepatří mezi zdejší osadníky. Do čela skupiny pátrající v okolí po vrazích se postaví bývalý vůdce jižanské armády major Tetley, který nehodlá mít s nikým slitování. Připojují se nakonec i Gil a Art, přestože mají odlišný názor. Tři podezřelé muže nebude čekat řádný proces, ale zúčtování lidového soudu.
Příběh zpochybňující právo na lynčování natočil režisér William A. Wellman. Western sice ve své době komerčně propadl, ale dnes je považován za mistrovské dílo. V uchopení tématu i jeho zpracování předběhl dobu, kdy vznikl. Velkou zásluhu na jeho působivosti a dynamičnosti má kameraman Arthur C. Miller. Předjímá éru deziluzivních pohledů na osídlování Západu, které přišly do módy až o nějakých dvacet let později.
Pozor na holiče
Snímek Můj miláček Klementina (1946) představuje prostředí Divokého západu v přechodové fázi, kdy vládu pušky nahrazuje vláda zákona. Legendární bratři Earpové a přestřelka u OK Corral se stali námětem mnoha filmů před Klementinou i po ní (naposledy v 90. letech ve filmu Wyatt Earp s Kevinem Costnerem v hlavní roli). Earpové ženou stádo dobytka do Kalifornie. Po cestě odmítnou nízkou finanční nabídku starého honáka Clantona na jeho odkoupení a na pár hodin se zastaví v městečku Tombstone. Když se v noci vrátí zpět, jejich stádo je pryč, na místě nacházejí pouze těžce zraněného nejmladšího bratra Jamese. Proto Wyatt Earp přijímá ve městě místo šerifa, které je mu nabídnuto. S ním přichází do města nový řád zákona.
Na začátku filmu je městečko Tombstone doupětem neřesti, plným špinavých salonů a nevěstinců. „Člověk se tady nemůže nechat oholit, aniž by mu uřízli hlavu,“ glosuje Wyatt Earp atmosféru těsně po příjezdu. V závěru se zvelebené město může pyšnit novou školou a kostelem. Režisérský klasik John Ford rozehrává příběh jako psychologický souboj mezi dvěma dominantními mužskými postavami, které si k sobě v průběhu snímku postupně nacházejí cestu. Bývalý lékař Holliday (Victor Mature) je hazardní hráč a děvkař, který pod drsnou slupkou skrývá citlivé srdce inteligentního chlapíka: v klíčové scéně spatra recituje dlouhé pasáže z Shakespearova Hamleta. To Wyatt Earp je přímý, nekomplikovaný muž se silnými rodinnými vazbami a vírou v zákon. Přesně takový typ postavy, který si s Henrym Fondou spojujeme nejčastěji.
Henry Fonda – tichý muž z Hollywoodu, ČT 2, 12. 8., 15.30; Jízda do Ox-Bow, ČT 2, 12. 8., 17.45; Můj miláček Klementina, ČT 2, 19. 8., 17.25.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].