Zvěrstvo – Zvěrosnubnost Michala Cihláře a Veroniky Richterové, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, 24. 5.–26. 8.
Dvojitá retrospektiva manželského páru, jehož silnější polovička se proslavila svými linoryty pro pražskou zoo (spolupráce bohužel nedávno skončila), umělecky neméně silná polovička pak na sebe v poslední době významně upozorňuje svým „petartem“, plastikami vytvářenými z použitých PET lahví. Výstava se zaměřuje výhradně na práce, pro které se výtvarníci inspirovali širou faunou.
Neoficiální a figurkativní, Galerie Jaroslava Fragnera, Praha, 31. 5.–24. 6.
Architekt Svatopluk Sládeček (1969) vede svůj ateliér New Work ve Zlíně už dvanáct let. Druhé slovo z názvu jeho nynější výstavy odkazuje ke Sládečkově tezi o blahodárném vlivu architektonických „figurek“, vesměs anonymních staveb „neoficiální architektury“ rozesetých po české krajině, které jsou pro jeho ateliér věčnou inspirací. K nejoriginálnějším realizacím New Work patří dvojice rozhleden. Ta na Brdu se jmenuje Kšiltovka a její bratr Kovboj stojí na Lopeníku. Vernisáž výstavy proběhne ve středu od sedmi večer, zahraje kapela Vítrholc.
Fabian Marti: TTNTNZ, Géraldine Husson: Hybrid Objects, Salon Vert, Praha, 22. 5.–30. 6.
Nadace Tichý Oceán otevírá v košířském areálu firmy Tesla galerii zaměřenou na tvorbu autorů podobně solitérních osudů, jaký má fotograf Miroslav Tichý, jehož práce má nadace ve své správě. Jako první se v síni představí švýcarský „obsesivní výtvarník, který se vydal dobýt svět“ se svými machistickými snímky, a francouzská umělkyně, jejíž erotické práce se pohybují „na rozmezí mezi šaty a nábytkem“.
Adolf Liebscher: Sláva a zapomnění, Novoměstská radnice, Praha, 4. 5.–1. 7.
Liebscherovo (1857–1919) dílo nemohlo chybět v nedávno vydané publikaci Neklidem k Bohu, dokumentující dění v našem náboženském umění na přelomu století. Na Novoměstské radnici bude k vidění například jeho slavná Valašská madona, triptych, který zdobí kapli sv. Cyrila a Metoděje na vrcholku Radhoště, nebo jeho návrhy na výzdobu Národního divadla. Pokud si snad nedokážete v hlavě vybavit jeho osm lunet ve zlaté kapličce, jistě si upamatujete na jeho dioráma Boj studentů se Švédy na Karlově mostě, jež je součástí petřínského bludiště.
Tomáš Hlavina: Nástroje, Galerie Die Aktualität des Schönen…, Liberec, 16. 5.–1. 6.
Na půdě fakulty architektury liberecké Technické univerzity se představuje jednatřicetiletý tvůrce podivných objektů. Hana Petlachová v tiskové zprávě píše: „Jeho objekty mohou fungovat jako jakési modely ke sledování vytváření smyslu. Ten se odehrává ve vztazích pohyblivé struktury, kterou vytváří metaforická vizuální forma, pojem názvu, jeho konvenční význam a imaginativní asociace vycházející z názvu a tvaru. Mezi těmito body se smysl stále přemisťuje a znovu cyklicky vytváří. Nonsensové spojení artificiální formy a slovního vyjádření se nakonec zdá být pevnější a logičtější než konvenční, ale náhodný vztah mezi označujícím a označovaným.“ I zde tedy platí: to se nedá popsat, to se musí vidět.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].