Willem Breuker Kollektief doprovází němý film Faust, kino Lucerna, Praha, 28. 5., 20.00
Nizozemský avantjazzový bigband byl významnější v 70. letech než dnes, pořád však zpřítomňuje scénu, která v Česku nikdy neexistovala. Živé hraní k Murnauovu expresionistickému filmu se koná v rámci Pražského jara.
Woven Hand, Palác Akropolis, Praha, 2. 6., 19.00
Po loňském úspěchu na festivalu Colours of Ostrava je u nás americký písničkář (a šéf skupiny 16 Horsepower) už známější. Dospělé skeptické hraní pro příznivce antihrdinů Západu. Předkapela: Please The Trees čili Václav SelfbrushHavelka za doprovodu Some Other Place.
Nové nahrávky
Marka Míková: Knihafoss & Písněfoss, Baobab
Zpěvačka byvší dámské kapely Zuby nehty doprovodila svou knihu pro děti diskem písní o polární záři nebo velrybím muži. Nahrála je s rodinou a exkolegyněmi.
Rothko: Eleven Stages of Intervention, Bip Hop / Starcastic
Britští lyrikové jsou slavní pro používání tří baskytar – jednu teď vyměnili za harmonium. Jméno po malíři, který dával barvám šíři a prostor, k nim pasuje. Basy tu netvrdí muziku, ale hledají, jak tlustými strunami vyprávět drama s detaily. Zpomalený rock beze slov, hudba k ohni, na němž se neopékají buřty.
Wynton Marsalis: From The Plantation To The Penitentiary, Blue Note / EMI
Dusná, často nervní verze černého příběhu „mezi plantáží a káznicí“. Marsalisovi bývá vytýkán konzervativní přístup, tady se s malým kombem odvázal k syrové ozvěně lidového hraní. Temně sametový hlas Jennifer Sanon podporuje stěžejní kombinaci pocitů krása – naštvanost.
Dee Dee Bridgewater: Red Earth (A Malian Journey), Emarcy / Universal
Svou „africkou“ desku natočil už kdekdo z Američanů, Dee Dee se však poctivě obklopila velkými západoafrickými osobnostmi. Vypíchla ženské téma, zpívá melodie Niny Simone, Wayna Shortera i africký hit Bambo, který v 60. letech vedl k ukončení éry vnucených manželství.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].