Přemnožené příběhy
Už jste si taky všimli, jak často se právě v těch nejpůsobivějších televizních reklamních klipech objevují zvířata, ať už domácí nebo divoká nebo i kulinárně upravená?
Jiří Kratochvil
(1940 v Brně) je spisovatel. První povídky publikoval v Plameni, po zákazu v sedmdesátých letech už jenom v samizdatové Petlici. Po roce 1989 mu vyšly kromě jiných také romány Avion a Medvědí román, kniha esejů Vyznání příběhovosti a další, jejichž francouzské a německé překlady vyšly ve významných vydavatelstvích. Kromě jiných literárních cen mu byla roce 1999 udělena také Cena Jaroslava Seiferta.
Už jste si taky všimli, jak často se právě v těch nejpůsobivějších televizních reklamních klipech objevují zvířata, ať už domácí nebo divoká nebo i kulinárně upravená? A právě tyto vtipné klipy mají někdy i osud dobrých anekdot, běhají pak dál i mimo televizní obrazovky. Setkání člověka a zvířete (stejně jako setkání dospělého a dítěte, ostatně také zneužívané reklamou), je tou nejsnadnější cestou k příběhu. A zoologové (a zvláště pak herpetologové) mi teď prominou, ale pokud označíme i hada za zvíře, tak vždyť setkáním s ním vlastně začíná ten první a nejdůležitější příběh lidských dějin.
Protějškem dobrého reklamního klipu je televizní seriál, který oproti vtipné anekdotě dobré reklamy nabízí vlekoucí se řetězové příběhy televizního románu. Příběhy jsou dnes především žoldáky reklam a televizních seriálů, v prvém případě žoldáky bleskových akcí, v druhém úmorné zákopové války, obléhající diváky po nekonečné večery.
Fabulace našich…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu