Řekni, kdo jsi, a já ti řeknu, co chceš
Indiáni věřili, že když se nechají vyfotit, přijdou o svoji duši. Jejich obezřetnost možná dnes dostává nový rozměr.
Indiáni věřili, že když se nechají vyfotit, přijdou o svoji duši. Jejich obezřetnost možná dnes dostává nový rozměr. Moderní „fotografové“ ovšem nemají zájem o snímek lidské tváře, chtějí jen pár banálních dat: adresu, jméno, věk, sociální poměry… Obchody s těmito informacemi představují čím dál výnosnější byznys. A i když těm, kteří se octli v jeho databázích, ztráta duše asi nehrozí, klid určitě není na místě.
Ošetři a mlč
Když Tereza C. nedávno vytáhla ze schránky obálku se svým jménem, radost brzy vystřídal údiv. Devítiletému děvčátku nepsal nikdo z rodiny nebo kamarádů, ale úplně neznámá firma. A tajemná zásilka skrývala nabídku knížek, které mají už skoro všechny její spolužačky a ve třídě se z nich stává opravdový hit. Nebylo to ostatně poprvé, co holčička podobnou zásilku dostala. Už dřív jí odkudsi přišla nabídka knih pro nejmenší čtenáře – krátce po tom, co se naučila slabikovat. Odkud ale ti neznámí lidé vědí, jak se naše dítě jmenuje, kde bydlí a kolik jí je let, ptala se Terezina maminka. Nic z toho přece nemohli najít v telefonním seznamu ani jinde. Na internetu si zjistila, že podobné případy může vypátrat Úřad pro ochranu osobních údajů, a tak si u tamních úředníků stěžovala. A vyšlo najevo, že vůbec není sama.
Kontroloři zjistili, že za Tereziným případem stojí firma Event Marketing. Její lidé od 90. let obcházeli porodnice a za drobné dárky typu krém pro miminko chtěli po čerstvých maminkách, aby jim…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu