Petr Králík: Čistý hnus, A.M.180, Praha, 4. 5.–17. 5.
Výstava nových prací někdejšího fotoeditora tohoto časopisu, který si tentokrát před zájemci – jak název jeho expozice napovídá – nebere servítky.
Co se dá dělat…?, Galerie VŠUP, Praha, 9. 5.–1. 5.
Pohled na tvorbu bývalých studentů Kurta Gebauera, kteří v jeho Ateliéru veškerého sochařství působili před dávnými (David Černý, Lenka Klodová) i nedávnými (Viktor Špaček, Jiří Světinský) lety, naznačuje, nakolik je osobnost pedagoga určující pro vývoj jeho žáků.
Perspectiva artificialis, Moravská galerie v Brně, 3. 5.–5. 8.
Historické ohlédnutí za vývojem architektonické a malířské perspektivy, k vidění jsou grafické listy především z barokní doby. Výstava, kterou by si neměl nechat ujít Ivan Mládek, vynálezce antiperspektivy.
Michal Nesázal: Ultra prostor, Galerie Brno, 19. 4.–24. 6.
Třiačtyřicetiletý Michal Nesázal, laureát Chalupeckého ceny z roku 1992, se v Brně prezentuje svými novými obrazy se záznamy prazvláštních imaginárních krajin, kterými se zabývá posledních sedm let. Zcela vylidněná území jsou plná roztodivných stromů s ulámanými vršky, jezer s neidentifikovatelnými kulatými objekty připomínajícími jakási mimozemská tělesa, hor, po jejichž oblých srázech se plazí nezdravě křiklavá zeleň, obloh s nebezpečně vyhlížejícími oblaky. Některé motivy z obrazů přenesl i na zdi galerie, čímž u návštěvníka efektně umocňuje neodbytný pocit, že se ocitl někde, kam sice vstupovat snad ani neměl, ale kde se nakonec cítí až překvapivě příjemně.
Zapomenutá Praha II, Clam-Gallasův Palác, Praha, 28. 4.–18. 11.
Volné pokračování loňské výstavy dobových fotografií staré Prahy se zaměřuje na věže a mosty hlavního města v té podobě, v jaké je v letech 1860 až 1940 zachytili profesionální (Jindřich Eckert, Jan Kříženecký) i amatérští fotografové. Hlavním tahákem jsou pochopitelně ty mosty, které dnes už nestojí, protože je nahradily modernější stavby: Řetězový most, Rudolfova lávka nebo most Císaře Františka Josefa I.
Lukáš Orlita: Endless Ways, Galerie Dolmen, Brno, 24. 4.–29. 5.
Třiatřicetiletý absolvent malířského ateliéru Jiřího Načeradského na brněnské FaVU se věnuje hyperrealistické malbě, docela podmanivé jsou například jeho záznamy silničních podjezdů. Na aktuální výstavě ale ukazuje i svou druhou, poněkud překvapivou tvář: abstraktní plátna, jejichž předobrazem nejsou fotografie ulic, ale počítačový 3D program, v němž si simuluje svůj oblíbený motiv, totiž most.
Michaela Thelenová: „Na chvíli…“, Galerie Artwall, Praha, 30. 4.–3. 6.
Dalším projektem nenápadné galerie pod širým nebem, již nalezneme na monumentální zdi pod letenským svahem, je dílo osmatřicetileté autorky věnované mechanismům manipulace a ovládání. Vnitřní úvahy Michaely Thelenové na toto téma ilustrují snímky psa s náhubkem, televizního ovladače či mužného objetí.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].