Jan Jakub Kotík: Patina, Dům umění města Brna, Galerie G 99, 18. 4.–27. 5.
Dva páry uměle sepraných nových džín, jedny dveře auta s nálepkami ve tvaru průstřelů lehkým kulometem, pár fotek kaváren s kašírovanými puklinami ve „starodávných“ zdech a několik citátů sociálních inženýrů a sociálních archeologů. To vše zájemce nalezne na výstavě pětatřicetiletého Čechoameričana, loňského neúspěšného finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého. Výtvarník řazený do proudu politického umění se tentokrát zaměřil na fenomén patinovaných předmětů, kterým podle něj jejich výrobci v továrnách dodávají „umělou historii“. Koho jeho minimalistická instalace zaujme natolik, že nakoukne i do druhé místnosti brněnské galerie, uvidí v ní pomník Omaru Knedlikovi, vynálezci stroje na nápoje s drceným ledem, který podle Kotíka „velkou měrou ovlivnil americký způsob stravování a také to, jak okolní svět na Američany pohlíží“.
G.R.A.M./Wiedergänger: Přízraky, Ateliér Josefa Sudka, Praha, 27.4.–27.5.
Rakouská skupina se v někdejším Sudkově zahradním ateliéru prezentuje snímky, které se tváří jako počiny neodbytných bulvárních paparazziů: místo celebrit však na nekvalitních záběrech pořízených z velké dálky pózují anonymní lidé, připomínající podivné bytosti z dávných časů.
Tu-104A, Letecké muzeum Kbely, Praha, 28.4.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu