0:00
0:00
Profil4. 4. 20079 minut

Ať žije Piëchwagen

Jedni ho mají za vizionáře či génia, druzí za autistu či rotvajlera. Lidé se dělí na jeho stoupence a odpůrce a jen těžko hledat neutrální hlasy.

Astronaut
Fotografie: Ferdinand Piëch. - Autor: Pavel Reisenauer Autor: Respekt

Jedni ho mají za vizionáře či génia, druzí za autistu či rotvajlera. Lidé se dělí na jeho stoupence a odpůrce a jen těžko hledat neutrální hlasy. On sám udává pořadí svých priorit takto: Volkswagen, rodina, peníze.

Za týden dostane k sedmdesátinám dárek. Dozorčí rada ho zvolí na dalších pět let do svého čela. Jiný dárek mu na léto chystá Evropský soudní dvůr. Po jeho verdiktu bude zrušen zvláštní německý zákon omezující volný tok kapitálu a Spolková republika procitne do nové reality. Někdejší šéf Volkswagenu a dnes předseda jeho dozorčí rady se skrze rodinnou firmu Porsche stane většinovým vlastníkem koncernu. Ferdinand Piëch, muž s rodovými kořeny ve Vratislavicích nad Nisou, ovládne největšího výrobce automobilů v Evropě.

Hlavní akcionář Volkswagenu Piëch bude nadále i vrchním kontrolorem koncernu, přitom už teď je spoluvlastníkem největšího odběratele jeho výrobků, distribuční firmy Porsche-Holding. Jak bude hájit zájmy ostatních akcionářů? Tak se ptá německý tisk.

Skutečně. Příběh Ferdinanda Piëcha – respektive rodiny Porsche – a Volkswagenu může leckomu připomínat haškovskou postavu chlapíka, který se, ač několikrát vyhozen, do hospody U Banzetů vždy vrátil. Však také Volkswagen není žádný učebnicový ideál trhu.

Firma, která vznikla před sedmdesáti lety proto, aby si každý občan třetí říše mohl koupit „lidový vůz“, se po válce stala zkumavkou pro &„…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc