František Skála: Tabulky, Galerie Litera, Praha, 13. 3.–30. 4.
„…jak to, že dlouhý pobyt ve tmě nám umožní vidět jako nikdy předtím? Existuje fyzický hlad po kráse, jehož ukojení přináší slastný pocit naplnění? Na všechny tyto otázky existují odpovědi. Kdybychom však ztratili úžas nad těmito rozumem neuchopitelnými věcmi, který provází jakýkoli tvůrčí proces, byli bychom mrtví.“ Tak přemítá František Skála v doprovodném textu ke své nové výstavě v karlínské Liteře. Sestavil ji z podivných plastových tabulek, které ozdobil ještě podivnějšími předměty. Pro vyznavače vysvětlování nevysvětlitelného přichází s vlastní verzí pozadí svého souboru: jde prý o relikt ze zaniklého pražského archivu, o zbytky karet, které obsahovaly tajné informace o vzniku a chodu světa a „podle své povahy po staletí ovlivňovaly barvu nosičů původně neutrálních materiálů, doručených stvořitelem (resp. mimozemšťany)“.
Trouble Every Day – Moje žvejkačka má hořkou chuť jako vůně tvojí krve, Galerie 5. patro, Praha, 23. 3.–21. 4.
Sběratel Petr Šimon si nedaleko pražského Mánesu otevřel soukromou galerii, jejíž ambice nejsou malé: hodlá mimo jiné i prezentovat kvalitní české umění na zahraničních veletrzích. Pro první výstavu si Šimon ke spolupráci přizval kurátorku Lenku Lindaurovou, která se zaměřila na tvorbu tří výtvarníků: Josefa Bolfa, Anežky Hoškové a Švýcara M. S. Bastiana. Společným leitmotivem vybraných děl je ironický přístup k mediální virtuální realitě a otevřené sympatie ke komiksu.
Air Asia / fotografie, Langhans Galerie Praha, 4. 4.–1. 7.
Třetí spolupráce galerie Zuzany Meisnerové–Wismerové, dědičky zakladatele fotografického studia Langhans, s nizozemským fotofestivalem Nooderlicht přivedla na svět průřezovou expozici tvorbou z jihovýchodní Asie. Konkrétně jsou k vidění fotografie z Bangladéše, Bhútánu, Indie, Indonésie, Kambodže, Malajsie, Srí Lanky, Thajska a Vietnamu. Název výstavy odkazuje k jakémusi „přeletu“ nad kontinentem, ke kterému návštěvníky vyzývá šestnáct fotografů pohybujících se v širokém žánrovém rozpětí od výtvarného minimalismu po opulentní velebení popkultury, symbolizované v Asii produkcí bollywoodských filmových studií.
Rudolf Medek – voják, Vojenský historický ústav, 29. 3.–17. 6.
Ve spolupráci s Památníkem národního písemnictví vznikla expozice přibližující kariéru legionáře, politika, prvního ředitele Památníku osvobození a spisovatele Rudolfa Medka. První část výstavy je věnovaná jeho vojenské dráze (především jde o exponáty z bojů československých legií u Zborova), druhá – uskuteční se v PNP – se zaměří na literární počiny autora vycházejícího z okruhu Moderní revue a přispěvšího české kultuře i svobodomyslnými geny, které vetkl svým synům Mikuláši a Ivanovi.
Slavík 75, Galerie Nová síň, Praha, 3.–29. 4.
Výstava vznikla k pětasedmdestátinám Otakara Slavíka, jednoho z nejpozoruhodnějších a morálně nejpevnějších českých malířů druhé půle 20. století, nesmírně jemného člověka, který to dává najevo opravdu velmi komplikovanou formou. Vernisáž proběhne v úterý v šest večer, zahájí ji teoretička Věra Jirousová a básník Eugen Brikcius.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].