Žádný sýr za Muhammada
Dvanáct prorokových karikatur přišlo dánský obchod na zhruba 130 milionů eur. Dvě desetiny jednoho procenta. Takový dopad má bojkot dánského zboží v arabských zemích na ekonomiku země.
Dvanáct prorokových karikatur přišlo dánský obchod na zhruba 130 milionů eur.
Dvě desetiny jednoho procenta. Takový dopad má bojkot dánského zboží v arabských zemích na ekonomiku země. Vývoz do Zálivu se na celkovém exportu Dánska podle tamních úřadů podílí dvěma procenty a bojkot se takřka výlučně týká potravin, které pojímají deset procent obchodu.
Jestliže z pohledu celé ekonomiky to není moc, na úrovni jednotlivých firem vypadají čísla jinak. Například dánsko-švédský mlékárenský koncern Arla Foods ztrácí každým dnem už šest týdnů trvajícího bojkotu 1,5 milionu eur, a dosud utrpěl téměř osmdesátimilionovou ztrátu. Mluvčí firmy řekl, že prodej jejích výrobků v Saúdské Arábii, Spojených arabských emirátech, Kuvajtu, Íránu a Egyptě se takřka úplně zastavil. Arla je přitom největším dodavatelem mlékárenského zboží na Blízkém východě a například její sýr Puck anebo máslo Lurpak si co do známosti nezadají s Coca-Colou. Firma ve zmíněných státech prodá Pucku a dalšího zboží ročně za 350 milionů eur – a najednou její vývoz klesl o 85 procent. Arla už poslala na dvě stě svých zaměstnanců na dovolenou, nicméně lidi v továrnách přímo v regionu zatím z taktických důvodů drží. Společnost si také několikrát zaplatila inzeráty v arabských novinách, v nichž vyjádřila svůj respekt k islámu a připomněla, že se vydavatel dánského deníku Jyllands-Posten za karikatury omluvil, ale marně. O Pucky a Lurpaky není v egyptských a dalších supermarketech zájem.
…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu