Po úspěšném snímku Pianistka, založeném na provokativním díle Elfriede Jelinekové, se do našich biografů dostává další film známého rakouského režiséra Michaela Hanekeho. Tentokrát se jedná o snímek Utajený (foto), jenž získal cenu za režii na loňském festivalu v Cannes. Ani zde nejde tvůrce mimo svůj styl, kterým chce především zneklidňovat měšťáckou nevinnost Evropy. Ve filmu nás něco pořád sleduje, podobně jako hlavní postavu George a jeho ženu Anne (Juliette Binoche). Ono skryté nám posílá vzkazy v podobě videokazet a nechutných obrázků podřezaného člověka. Samozřejmě je to o nervy, i když se snažíme ovládat a chovat „normálně“. Policie nezasáhne a alibisticky tvrdí, že se ještě nic nestalo. Zůstáváme tedy sami se svým skrytým svědomím, které se hlásí o slovo. Snímek přemítá nad hříchy z minulosti a mistrně si pohrává s fenoménem viny. Je dobrou metaforou současné situace v Evropě. Jeho děj se odehrává ve Francii. Viděno z perspektivy loňských nepokojů v ulicích francouzských měst, nemohl Haneke zvolit lepší místo.
V kinech ale od tohoto týdne běží ještě jeden zajímavý snímek. Jedná se o dánský film
Číňan
, který získal na loňském festivalu v Karlových Varech cenu filmových kritiků FIPRESCI. Vypráví příběh čtyřicátníka Kelda, kterého opustí žena. Seveřan se podle domácí tradice nejdřív pokusí o sebevraždu. Život mu však…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu