Co se děje ve světě
Mezinárodní filmový festival v Rotterdamu (letos 35. ročník) ukázal, že filmoví hrdinové jsou stále rozháranější, stále víc tápou a hledají, aniž by něco našli.
Mezinárodní filmový festival v Rotterdamu (letos 35. ročník) ukázal, že filmoví hrdinové jsou stále rozháranější, stále víc tápou a hledají, aniž by něco našli. „Neexistuje žádná minulost, žádná budoucnost, jen hladové tady a teď,“ říká jeden z hrdinů tchajwanského filmu Třikrát, jehož režisér Hou Hsiao-hsien byl v Rotterdamu zařazen spolu s pětadvacítkou dalších mezi filmové mistry. Právě film Třikrát se po své premiéře loni v Cannes stal spolu s mexickou Bitvou v nebi jedním z nejprodávanějších filmů nezávislého trhu. Jde o výjimečný úspěch: nezávislých filmů, které čeká kariéra, totiž najdeme stále méně. V Rotterdamu letos ze tří set celovečerních filmů jen sedm zaznamenalo jednoznačný obchodní úspěch. Propast mezi filmem pro festivaly a pro kina se zvětšuje, protože celou řadu zajímavých nízkorozpočtových filmů už není možné vidět nikde jinde než na filmových festivalech.
Film uruguayského režiséra Manuela Nieta Zase Psí ohrada (jeden ze tří vítězných snímků festivalu) pojednává o mladíkovi, který dostane malý pozemek od otce a má na něm postavit domek. Místo toho spí, vaří afrodiziakum z hub a stará se o potulné psy. Film natočený v pomalém, takřka dokumentárním rytmu, je zcela skličující. Jeho hrdinové jsou zmatení a nevědí si rady co se životem. Jejich mexický protějšek z Bitvy v nebi – tlustý, bezbranný muž sloužící v soukromé bezpečnostní agentuře …
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu