0:00
0:00
Zahraničí26. 12. 20065 minut

S lodí, jež přiváží Vánoce

Do Evropy hračky, elektroniku a lahůdky, zpět do Číny evropský odpad. Tak vypadá globalizovaný obchod v éře Emmy Maersk 3.

Astronaut

Do Evropy hračky, elektroniku a lahůdky, zpět do Číny evropský odpad. Tak vypadá globalizovaný obchod v éře Emmy Maersk 3.

Vánoce můžou začít, Emma Maersk 3 dorazila! Nadílku letos nepřiveze Père Noël na saních, ale připlula po moři! Podobně ironickými titulky komentoval britský i francouzský tisk premiéru největší nákladní lodě světa, dánské, leč Čínou pronajaté Emmy Maersk 3, v anglickém přístavu Suffolk.

Ocelový gigant vysoký 76,5 metru, široký 52 metrů a dlouhý 397 metrů připlul z Číny a přivezl 11 000 plně naložených kontejnerů. Jejich obsah bezděčně reflektuje pojetí Vánoc, ale i stav duše a peněženky konzumenta západní společnosti oslavujícího pradávnou událost v Betlémě.

↓ INZERCE

Dovážíme, co jsme vyváželi

Jak jinak také vnímat tuny prskavek, petard, voskových i elektrických svíček, vánočního balicího papíru, dekorací, plyšových hraček, plastových dinosaurů, elektronických i společenských her, počítačů, autíček na dálkové ovládání, rádií, televizorů, sportovních potřeb, textilu… Podobně i produkty určené pro sváteční stůl – zmrazená kuřata, tuňáky, mečouny, 168 tun jehněčího, 10 tun mušlí, 22 tun čaje, hory sušenek, nudlí, ovocných zavařenin, talířů, příborů, ale i důležité doplňky hodování jako párátka, kožená kanape k oddechnutí či přímo pyžama. Aby se přitom na nikoho nezapomnělo, z Asie připlulo i 138 tisíc konzerv pro kočky.

Britský deník The Guardian si přesto neodpustil poddané Jejího Veličenstva trochu vyděsit. Napsal, že v Anglii zůstala jen třetina kontejnerů. Snad aby nebyl žalován za podněcování k panice, vzápětí údaj upřesnil sarkastickou zprávou: k velké úlevě žádostivých dětí, rodičů i obchodníků spatří přístavní dělníci již brzy další naloženou loď obřích rozměrů, tentokráte skutečně čínské plavidlo Ming, bez jehož nákladu by hladký průběh křesťanských svátků byl zajisté ohrožen.

Ohrožen je ale hlavně evropský průmysl, konstatovaly francouzské noviny Libération, neboť zbylé kontejnery z Emmy Maersk 3 skončily ve Francii a v Německu. Podle deníku náklad této supermoderní lodě s největším dieselovým motorem všech dob, jenž pohání lodní šroub o váze 130 tun, především vypovídá o masivním přesunu zpracovatelského průmyslu z Evropy do Asie. Tedy nejenom o narůstající evropské závislosti na Číně, ale i o ještě nebezpečnější ztrátě konkurenceschopnosti v této tradičně západní doméně. Jinými slovy: veškerý spotřební i potravinový artikl, jímž Čína zaplavuje starý kontinent, přece ještě před pár lety produkovala sama Evropa.

Celosvětový trend dokládají následující čísla. Jen ze samotného čínského přístavu Tiencin, odkud obrovská Emma vyplula, se každodenně do zámoří expeduje trojnásobek totožného zboží, které se vešlo na její paluby. I proto Čína vykazuje v bilanci obchodní výměny celosvětový rekordní přebytek ve výši bilion dolarů. Samotná Velká Británie loni do Číny vyvezla zboží v hodnotě 4,2 miliardy eur, avšak dovezla produkty za 24 miliard eur. A to britský trh, ač třetí největší evropský partner Číny, představuje sotva 2 % v zahraničním obchodě asijského hospodářského giganta.

Vyvážíme, co opět dovezeme

Celé mediální dění okolo Emmy Maersk 3 lapidárně shrnula britská europoslankyně Caroline Lucasová: „Oproti nám stojí země, která v této oblasti disponuje už absolutní převahou. Jde o paradoxní úspěch jak čínských komunistů bezostyšně vykořisťujících levnou pracovní sílu, tak i nás. Obdobně jako oni, tedy v zájmu co největšího zisku, i my jsme se na tom podíleli přesunem vlastních podniků do Číny. Reálná hodnota zboží, které nám čínské lodě přivážejí, tak obsahuje i cenu ze ztráty milionů pracovních příležitostí v Evropě.“

Vzápětí její slova mimovolně potvrdilo vedení továrny na výrobu plavek ve francouzském Libourne. To – stejně jako předtím jiné velké společnosti – oznámilo, že od nového roku brány podniku zavírá a svou aktivitu přesunuje do šanghajské ekonomické zóny. Vyjma pařížských módních salonů tak v někdejší textilní velmoci Francii budou v této branži nadále podnikat ve velkém už jen dva závody.

Doslova symbolickým vykřičníkem za současnými evropsko-čínskými obchodními vztahy je další informace z Guardianu i Libération. Obří dánská loď, jež po vyložení posledního kontejneru opět zamíří k zaslíbeným čínským břehům konzumní hojnosti, se nevrací prázdná, ale znovu plně naložená. Co tedy Evropa asijské velmoci nabízí? Ekvivalent v podobě špičkových technologických výrobků, módní konfekce, potravinových delikates, archivních vín, letité whisky či koňaku?

Odpověď je překvapivá. Plastový, papírový a kartonový odpad, který jsme – též díky předešlým čínským zásilkám – vyprodukovali. Jinými slovy: materiál, který se po nezbytné recyklaci do Evropy vrátí třeba už o Velikonocích v podobě plyšových kuřátek a zajíčků. Uzavírá se tím kruh výhodný, nebo bludný? Tak se ptá anglický i francouzský tisk.

Autor je spolupracovníkem Respektu a v současné době pobývá v Paříži.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].