Naštěstí nežijeme jen podle čísel
Doprava se dotýká nejen ekonomických parametrů společnosti, ale i života každého z nás. Těžko si proto můžeme vystačit jen s čistě ekonomickým pohledem na souboj mezi autobusovou a železniční dopravou.
Doprava se dotýká nejen ekonomických parametrů společnosti, ale i života každého z nás. Těžko si proto můžeme vystačit jen s čistě ekonomickým pohledem na souboj mezi autobusovou a železniční dopravou. To je bohužel na škodu uvedenému článku. Například neuvádí, že autobusy si na rozdíl od železnice nezapočítávají náklady za užívání dopravní cesty.
Je tu také řada přímých a nepřímých vlivů dopravy, kterými se musíme zabývat. Je proto nutné trvat na tom, že druhy dopravy příznivější člověku (a zvěři) musejí být preferovány. Lze souhlasit s tím, že je nutné najít optimální podporu mezi autobusovou a železniční dopravou v regionech.
Lze jistě také ocenit, že autor předložil řadu propočtů, na jejichž základě odvozuje častou ztrátovost železniční dopravy, a tedy nutnost jejího nahrazení autobusy. Jistě, na železnici se musí „něco stát“. Obávám se ale, že navrhovaný krok její výhodný síťový charakter spíše rozvrátí. Vzory bych proto hledal v železniční dopravě ve Švýcarsku, kde je třeba souběh s autobusy téměř nemyslitelný.
Likvidaci regionální železniční dopravy lze jistě provést okamžitě, kdo ale prokáže, že je to pro život lidí na venkově opravdu účelné? S čistě ekonomickými údaji, které nemusejí odpovídat realitě, si nelze vystačit. Pro skutečné porovnání obou druhů doprav je také nutné počítat s přepravními výkony, ne s počty osob. V roce 2004 byly tyto výkony na železnici 6,5 miliardy osobokilometrů (počet osob krát počet kilometrů), u autobusů…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu