Bude nová směrnice
Evropská komise chystá velký zásah do zakázek na autobusy. V prosinci 2005 navrhla směrnici, podle níž nejméně čtvrtina nově pořizovaných vozidel ve veřejných službách musí být ekologicky čistá.
Evropská komise chystá velký zásah do zakázek na autobusy. V prosinci 2005 navrhla směrnici, podle níž nejméně čtvrtina nově pořizovaných vozidel ve veřejných službách musí být ekologicky čistá. Direktiva se má zatím týkat vozů těžších než 3,5 tuny. Časem by EK platnost ráda rozšířila i na lehčí vozidla. Zajištěný odbyt čistých vozidel zaručí podle místopředsedy EK Jacquese Barrota automobilovému průmyslu ziskovost sériové výroby vozidel poháněných biopalivy, přírodním zemním plynem či v budoucnu vodíkem.
Náklady na pořízení čistších, ale o 5–15 % dražších vozidel se mají vrátit v podobě větší ochrany životního prostředí a úspor stále dražší nafty a benzinu. Směrnice se vztahuje na státní úřady, samosprávu, veřejné podniky i firmy zajišťující veřejnou dopravu. Nejméně čtvrtina jejich vozidel nad 3,5 tuny bude muset být poháněna třeba stlačeným zemním plynem. Celkové náklady odhaduje komise na 1,6 miliardy eur během 15 let, přínosy z omezení emisí a úspory paliv na 1,9 miliardy.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu