Co pacient potřebuje vědět
Hodnocená kvality zdejších nemocnic:Pomůže lidem v rozhodování, či je jen zmate?
Na našich stránkách jsme už několikrát psali o hodnocení kvality zdejších nemocnic. Pomůže lidem v rozhodování, či je jen zmate? Názory se liší, a takže zveřejňujeme polemiku dvou předních odborníků.
Patřím k těm, kteří si myslí, že nemocný má být informován, ale ne formou nějaké tabulky. Je totiž velký rozdíl mezi ligovou fotbalovou tabulkou a tabulkou, žebříčkem nemocnic. Žebříček jihočeských nemocnic, o kterém psal i Respekt, jsem si prohlédl hned poté, co byl na internetu zveřejněn. Zavolal jsem potom několika vedoucím pracovníkům jihočeských nemocnic, protože některá zveřejněná čísla budila primárně pochybnosti o své pravdivosti. Odpovědi byly shodné.
Českokrumlovští lékaři je označili za „divná“. Podle mě to je eufemismus. Mnou dotázaní nebyli schopni v tabulkách uveřejněná čísla vysvětlit. A tak jsem žebříček osobně vnímal jako informaci na úrovni šíření poplašné zprávy. Přitom proti posuzování kvality nic nemám. Myslím, že rozhodnutí ministerstva zdravotnictví sledovat kvalitu zdravotní péče je správné. Díky pojišťovnám se totiž zdravotnická zařízení orientují na kvantitu, za kterou jsou placena. Kritizuji formu, jakou byla „kvalita“ posouzena.
V Respektu se psalo, že se pacient stává pánem poté, co dostal informace (žebříček). Předně si myslím, že se jím stal, už když parlament uzákonil svobodnou volbu lékaře, nikoli až po zveřejnění jihočeského žebříčku. Uvedu jenom dva příklady, jak mohou zveřejněné…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu