Kam se dostalo politické umění
Na fasádě visí česká vlajka, jejíž modrý klín a červený pás po americkém vzoru zdobí bílé hvězdy a pruhy. Dílko skupiny Guma Guar láká k návštěvě pražské Galerie NoD, kde probíhá festival politického umění Czechpoint.
Na fasádě visí česká vlajka, jejíž modrý klín a červený pás po americkém vzoru zdobí bílé hvězdy a pruhy. Dílko skupiny Guma Guar láká k návštěvě pražské Galerie NoD, kde probíhá festival politického umění Czechpoint. Při stoupání po schodech musí návštěvník projít kolem plakátu s nápisem Velkú piču viete o politike. Ví o ní víc, když z galerie odchází? Něco určitě.
Umění osvobozuje
Podobná přehlídka se u nás uskutečnila před čtyřmi lety. Festival POLITIK-UM/New Engagement tehdy obsadil sály Tereziánského křídla Pražského hradu a přilehlá nádvoří. Respektive měl obsadit. Kancelář prezidenta Václava Havla se zalekla reakcí veřejnosti na kontroverzní artefakty, které měly být vystavovány pod širým nebem. Šlo především o poutač skupiny Pode Bal, který na Matyášově bráně oznamoval – Kunst macht Frei. Venkovní část přehlídky byla proto na poslední chvíli celá zrušena – Pode Bal sice na nádvoří přes zákaz vyvěsil alespoň billboard se symbolickým nápisem Zimmer Frei (Havlovi na Hradě zrovna končilo poslední funkční období), ale během pár minut mu ho zabavila ochranka.
Když se nyní výtvarnice a kurátorka Tamara Moyzes (jednatřicetiletá Slovenka na sebe upozornila například videem natočeným v Izraeli, na kterém masturbovala s nasazenou plynovou maskou) rozhodla na tehdejší projekt navázat, s jakoukoli podporou Hradu nemohla vůbec počítat. Klausův tým z něj vyštípal i…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu