0:00
0:00
Kultura14. 10. 20067 minut

Jak dospět v radikála

Galerii hl. města Prahy se daří soustavně, vyváženě a kvalitně prezentovat jak naše současné umění, tak tvorbu autorů minulého století, ke kterým má kunsthistorie stále velký dluh.

Astronaut
Fotografie: Vzrušení především fyzické, zde na obraze Žena se zátiším. - Autor: Academia Autor: Respekt

Hledáte v Česku galerii financovanou z veřejných zdrojů, ve které se budete cítit jako v respektované západoevropské instituci? Pak musíte do Galerie hl. města Prahy (GHMP). Pouze jí se daří soustavně, vyváženě a kvalitně prezentovat jak naše současné umění, tak tvorbu autorů minulého století, ke kterým má kunsthistorie stále velký dluh. Výmluvně to dokládá její čerstvý projekt věnovaný malíři Rudolfu Kremličkovi (1886–1932).

↓ INZERCE

Je důležité míti Srpa

Se srovnatelnými akcemi se můžeme pravidelně setkat jen v Galerii Rudolfinum. Jenže zatímco ta funguje jako síň, která nepečuje o sbírky a „jen“ připravuje výstavy, GHMP se stará o depozitáře, několik budov a ještě nakupuje umění (na což ale v posledních letech nemá peníze). Když se člověk snaží dopátrat, proč se podobných počinů nedočkáme třeba od Národní či Moravské galerie, které je mají v popisu práce, bude se pochopitelně ptát na peníze. GHMP má roční rozpočet zhruba 60 milionů, Národní galerie o 200 milionů vyšší. I přes daleko náročnější provoz NG to asi úplně o penězích nebude. Spíš o lidech. Třeba o Karlu Srpovi, kurátorovi a od loňska i šéfovi GHMP. Když galerie hledala, kým nahradit svého ředitele Jaroslava Fatku, přesluhujícího ještě z dob před listopadem, nemohla si vybrat lépe. Takhle zapálené zaměstnance v jiných galeriích nemají.

Na to, že je Srpovi devětačtyřicet, toho stihl hodně. Výstavy a…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc