Hra na temnou notu
Před deseti lety byla akce pouze přehlídkou toho, co už bylo k vidění jinde. Teď se ale mezinárodní premiéry (byť ne ty nejdůležitější) staly stabilní součástí festivalu. Z 230 filmů bylo letos ve Varech 15 světových a 39 mezinárodních či evropských premiér. A to je věc, která láká filmové profesionály, novináře i obchodníky z celého světa.
Jednou z dobrých vizitek pro právě skončený karlovarský filmový festival jsou útržky rozhovorů zběhlých kritiků před festivalovými kiny. Otázky typu „víš něco o filmu, co teď poběží?“ potvrzují, že festivalová soutěž i další sekce obsahují filmy, které ještě nikdo neviděl. Před deseti lety byla akce pouze přehlídkou toho, co už bylo k vidění jinde. Teď se ale mezinárodní premiéry (byť ne ty nejdůležitější) staly stabilní součástí festivalu. Z 230 filmů bylo letos ve Varech 15 světových a 39 mezinárodních či evropských premiér. A to je věc, která láká filmové profesionály, novináře i obchodníky z celého světa.
Šetřit na filmy
Hlavní karlovarské programové sekce měly letos společnou jednu věc: hodně se navzájem přiblížily. Jak v hlavní soutěži, tak v mimosoutěžních programech dominovaly nezávislé filmy. Tato forma prožívá na celém světě boom a nezávislé snímky už jsou šířeny i přes hollywoodské distributory. Festival vědomě rezignoval na velkolepé evropské koprodukce a na barvité velkofilmy vůbec: pro tuto formu dnes ve Varech není publikum. Mladí diváci, kteří ve Varech hledají alternativní program, zůstávají totiž stále jednou z nejdůležitějších součástí festivalu. Je to zajímavé: z jiných velkých akcí už dávno odešli a nahradila je vrstva movitějších diváků. Vedle nepřehlédnutelně rostoucího toku zahraničních profesionálů, kteří si Vary zařadili do každoročního…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu