Otcovražda před kamerou
Lars von Trier patří k největším hvězdám autorského filmu. Svého bývalého učitele Jorgena Letha vyzval k filmovému souboji. Kdo vyhrál?
Lars von Trier patří k největším hvězdám autorského filmu. Proč vyzval svého bývalého učitele k filmovému souboji? A kdo vyhrál?
V roce 1967 natočil mladý Dán Jorgen Leth krátký film Dokonalý člověk, malé mistrovské dílo o vnitřní prázdnotě konzumní existence. V pečlivě aranžovaných záběrech muže a ženy na bílém pozadí tu předvádí obřady spojené s jídlem, hygienou a sexem, civilizační rituály, které se nakonec staly smyslem samy o sobě a pohlcují toho, kdo je vykonává.
Po téměř čtyřiceti letech jde do českých kin pokračování Larse von Triera Pět překážek. Lethovo dílo tu můžeme sledovat v nových souvislostech – jako souboj o to, kdo je ve filmu „lepší“.
Leth se postupem času stal profesorem na dánské filmové škole National Film Institute a roku 2001 mu jeho bývalý žák Lars von Trier navrhl zvláštní hru: Ať Leth natočí Dokonalého člověka ještě pětkrát, ale vždycky jinak. Každý krátký film má mít minutu a von Trier mu bude klást zvláštní podmínky. Například: žádný záběr nebude delší než půl vteřiny (Leth vždycky natáčí dlouhé záběry). Jeden film vznikne na Kubě, kam Leth nikdy nechtěl, jiný jako animace, protože Leth nenávidí kreslené filmy. Pokud nedokáže splnit Trierovy podmínky, znamená to, že prohrál. Letha výzva bavila a během dvou let natočil brilantní a naprosto rozdílné miniaturní variace. Každá z nich je metaforou současného světa – například v bombajské epizodě medituje elegantní muž nad bohatě…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu