Ven z bludiště sebeklamu
Na trhu s uměním nebývá o překvapení nouze, ale tohle čekal opravdu málokdo: fotografie nepříliš známé Holanďanky se při aukci v londýnské síni Christie’s z vyvolávací ceny 20 000 dolarů vyšvihla na pětinásobek.
Na trhu s uměním nebývá o překvapení nouze, ale tohle čekal opravdu málokdo: fotografie nepříliš známé Holanďanky se při aukci v londýnské síni Christie’s z vyvolávací ceny 20 000 dolarů vyšvihla na pětinásobek. Za takové peníze mohl před šesti lety člověk při troše štěstí pořídit meziválečnou klasiku nebo třeba snímek od Helmuta Newtona. Dnes patří sedmačtyřicetiletá Rineke Dijkstra k nejzajímavějším objevům evropské fotografie, píše o ní The Economist, a její putovní výstava budí pozornost od Chicaga po Paříž. Od začátku června má první českou zastávku v pražské Galerii Rudolfinum.
Po nehodě
U onoho milionového snímku, který umělkyni vynesl mezi fotografickou špičku, se chvíli zastavme. Stál totiž na začátku autorčiny důležité proměny. Amsterodamská rodačka v mládí jako fotografka nijak zvlášť nevynikala, po studiích pracovala pro časopisy a přivydělávala si portrétováním manažerů velkých korporací do výročních zpráv. Těsně po třicítce přišel životní i profesní zlom – při jízdě na kole Amsterodamem Rineke Dijkstra srazilo auto.
Vážně zraněná žena strávila pět měsíců na lůžku, prošla náročnou, vysilující rehabilitací. A právě na konci svého návratu do života vytvořila v roce 1991 autoportrét, který předznamenal novou tvůrčí etapu. Dijkstra na něm stojí v prázdném bazénu v zelených plavkách a koupací čepici, s rukama sepjatýma před obličejem a z jejího těla i…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu