Prolomit spiknutí průměrných
Dopis paní profesorky Mudrové Gymnázia jsou výběrové školy (Respekt č. 22/06) pěkně dokládá jednu z příčin nízké přidávané hodnoty vzdělání na českých gymnáziích. Ona si zjevně myslí, že elitní školu dělají nadaní žáci, ne elitní učitelé – u těch stačí usuzovací schopnost, jakou má sama. Na vysokých školách se počet přijímaných v posledních deseti letech zvýšil na trojnásobek. Neztratily nutně svůj elitní charakter – většinou. Roztřídily se. Vynořily se fakulty, známé vysokou úrovní svých učitelů, a ty si samozřejmě mohou vybírat z mnoha uchazečů. Na fakulty s horší pověstí se hlásí méně studentů. Nemohou zpřísňovat nároky při jejich přijímání, to by mohly školu rovnou zavřít. Jsou nuceny zpřísňovat kritéria při posuzování výkonu svých učitelů, nic jiného jim nezbývá. Až se podaří prolomit spiknutí průměrných mezi profesory gymnázií a zvednou se i tam v násobku počty přijímaných, přijde doba, kdy budeme mít vskutku elitní gymnázia, proslulá vysokou kvalitou učitelského sboru – a potom taková, kde se snad uchytí učitelé, kteří se spoléhají na to, co je v dětech, nikoli co je v nich.
Ivo Možný, vysokoškolský učitel
Marie Antoinetta to neřekla
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu