Cannes začalo ostudou
Ani Lucasovy Hvězdné války neměly takovou reklamu jako adaptace románu Dana Browna Šifra mistra Leonarda.
Ani Lucasovy Hvězdné války neměly takovou reklamu jako adaptace románu Dana Browna Šifra mistra Leonarda. Všechno kolem filmu bylo největší, nejdelší a nejdražší. O světové premiéře věděl snad každý obyvatel planety s televizí. Tom Hanks a Audrey Tautou dorazili na festival do Cannes reklamním vlakem Eurostar z Londýna. „Budeme krajně obchodně agresivní, aby se náš film dostal ke všem,“ prohlásil režisér Ron Howard hned na nádraží. Jako filmař je neznámý, ale chytře včas koupil část autorských práv k románu. Všichni věřili, že Brownova kniha je zlatý důl a že společnost Sony by neriskovala peníze s režisérským diletantem. Novinářská projekce v Cannes v předvečer zahájení festivalu však přinesla šok: Nikdo od Šifry nečekal intelektuální hlubiny, jen dokonalé řemeslo, jenže právě to filmu nejvíc chybí. Světoví kritici se smáli a pískali a vzápětí obletěly svět negativní recenze. Nadšeně se o filmu vyjadřují snad jen obchodní partneři. Šifra mistra Leonarda od čtvrtka běží v multiplexech po celé zeměkouli a při tak masivní kampani nakonec stejně neprodělá. Dokazuje to starou pravdu, že na kvalitě zboží nezáleží, pokud ho umíme šikovně prodat.
Školácké drama
Když před dvaceti lety íránský režim uvalil fatwu na Salmana Rushdieho kvůli románu Satanské verše, byl to vážný příznak společenské hrozby. Ve srovnání s tím jsou dnešní protesty katolíků proti Brownovi a jeho…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu