Když zprávy, tak zadarmo
Světový novinový byznys čelí největší změně za posledních sto padesát let. Prodej velkých deníků rapidně klesá a zdá se, že noviny to mají spočítané.ž Prodej seriózních novin klesá po celé Evropě i v Americe, tradiční čtenáři vymírají a noví si už chtějí vybírat zprávy sami a zadarmo. Co za tím vězí? Je to dobrá, nebo špatná zpráva?
Světový novinový byznys čelí největší změně za posledních sto padesát let. Prodej velkých deníků rapidně klesá a zdá se, že noviny to mají spočítané. Trend je dobře patrný i u nás: průměrný prodaný náklad MF Dnes klesl za posledních deset let o desetinu, Práva o třetinu a Hospodářských novin dokonce o polovinu. Prodej seriózních novin klesá po celé Evropě i v Americe, tradiční čtenáři vymírají a noví si už chtějí vybírat zprávy sami a zadarmo. Co za tím vězí? Je to dobrá, nebo špatná zpráva?
Murdoch dětem
Haně Zirnheltové je osmadvacet a posledních několik let pracuje v Chicagu v jedné marketingové firmě. Každé ráno si v metru vezme lokální bezplatné noviny Red Eye, kde se ve zkratce dozví, co se děje ve světě, Americe a jejím městě. V poledne se podívá na hlavní zprávy České televize na internetu, později na stránku metromix.com, kde najde další čerstvé informace a zajímavé tipy, jak v Chicagu strávit příjemně večer. Všechny zprávy jsou samozřejmě zadarmo, většinou placené z reklamy. „Ale domů mi chodí Economist a Bussines Week,“ říká Hana. „Deníky nekupuju, připadá mi to zbytečné,“ dodává nakonec.
Hana je typický příklad posunu, o kterém loni mluvil americký mediální magnát Rupert Murdoch, když ohlašoval změnu filozofie svých firem a velký nástup do internetového podnikání. Počet čtenářů novin se v Americe snížil od šedesátých let o třetinu a díky…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu