0:00
0:00
Scéna12. 3. 20062 minuty

Kulturní tip

Zdejší festivaly soudobé vážné hudby se neumí domluvit, nevědí o sobě nebo nechtějí vědět. Jedině tak si lze vysvětlit fakt, že v následujících dnech u nás propuknou hned tři velké svátky tohoto žánru najednou...

Astronaut

Zdejší festivaly soudobé vážné hudby se neumí domluvit, nevědí o sobě nebo nechtějí vědět. Jedině tak si lze vysvětlit fakt, že v následujících dnech u nás propuknou hned tři velké svátky tohoto žánru najednou: brněnská Expozice nové hudby, festival Pražské premiéry, který pořádá Česká filharmonie, a také další pokračování cyklu Krása dneška, kterou pro změnu zajišťuje Pražská komorní filharmonie. Bude dobré vědět, které z akcí dát přednost.

Nejbohatším dojmem působí Pražské premiéry, které budou probíhat v Rudolfinu. Různé české orchestry tam v sedmi večerech (18.–24. 3.) uvedou celkem dvaapadesát čerstvých skladeb, které nesmí být starší pěti let.

Díla českých skladatelů různých generací zazní v kontextu kompozic jejich kolegů z Německa, Holandska nebo Belgie. Doporučit lze jistě dílo Heinera Goebbelse (22. 3.) nebo Christiana Josta (24. 3.). Brněnská Expozice nové hudby (19.–23. 3.) je skromnější, průměrná čerstvost kompozic o něco méně přitažlivá. Zajímavé by mohlo být Izaiášovo proroctví pro sedm nástrojů unisono od Pavla Zemka (21. 3.), ale hlavně večer věnovaný dílu amerického skladatele Alvina Luciera (22. 3.) a premiéra rozsáhlé skladby Johna Cage (23. 3.). Nejskromnější, ale možná nejdůležitější je Krása dneška, koncertní profil mladého českého skladatele jménem Miroslav Srnka (20. 3., Švandovo divadlo). Srnka dnes bezesporu patří k našim největším nadějím na poli vážné…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc