Šlágry ze čtvrté cenové skupiny se vrací
Po sedmdesáti letech znovu ožívá hudba z pražských dvorků a hospod. Nejlíp zpívá Franta Poupě. Restaurátor starých zvukových záznamů Gabriel Gössel se rozhodl oprášit pavučinami opředené nahrávky pražských pouličních zpěváků ze 30. let.
Po sedmdesáti letech znovu ožívá hudba z pražských dvorků a hospod. Nejlíp zpívá Franta Poupě.
Restaurátor starých zvukových záznamů Gabriel Gössel se rozhodl oprášit pavučinami opředené nahrávky pražských pouličních zpěváků ze 30. let. Na pěti discích se zastřešujícím názvem Když rozpláče se harmonika tak bude konečně zmapován fenomén, jehož síla kdysi přiměla renomované nahrávací společnosti razantně slevit ze svých zásad a natočit mnohdy příšerné kýče v podání obskurních postaviček, do té doby hulákajících pouze za hospodským stolem. Dnes se jedná o vzácné skvosty.
Na Poříčí dítě křičí
Obliba pouličních písničkářů, zpívajících převážně za doprovodu harmoniky a akustické kytary nebo houslí, u nás rostla stejně rychle jako ve Spojených státech popularita první bluesové generace. A podobně jako za oceánem i zdejší gramofonové firmy se neprodleně chopily příležitosti a naverbovaly nejpopulárnější skupiny, dvojice či sólisty do svých studií. Jen tak se například mohla dostat před mikrofon echt lidová kapela Pět smrťáků, místy připomínající nefalšované country blues (oba její snímky máme zachované na Gösselově starší kompilaci Hot Dog Blues). Mnohem větší ohlas však zaznamenalo rozvrzané duo Blahník a Gratz (housle a harmonika), od roku 1935 trhající rekordy v prodejnosti na deskách společnosti Ultraphon. Ředitel firmy je prosadil přes odpor svých partnerů a nelitoval: sladkobolné hity Akáty bílé a Dětičky, jděte už spát znala brzo…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu