Génius zralý pro kriminál
Přívlastky „kontroverzní“ nebo „šokující“ padají v kulturním prostředí tak často, že ztratily pádnost. Škoda. Dnes už víme, že jsme si je měli šetřit.
Přívlastky „kontroverzní“ nebo „šokující“ padají v kulturním prostředí tak často, že ztratily pádnost. Škoda. Dnes už víme, že jsme si je měli šetřit. Jak jinak totiž titulovat fotografa, který se kvůli svému dílu dočkal opovržení i zatčení, a magazíny, do nichž přispíval, úředních zákazů? Japonec Nobuyoshi Araki je tu a návštěvník jeho výstavy Tokyo Flowers v pražské Galerii Langhans marně hledá slova.
Pod červenou lucernou
Ale možná je to dobře. Fotografie dnes pětašedesátiletého umělce sice mnohdy vyrážejí dech a vedou k rozhořčeným odsudkům, jednoduché nálepky by jim však neslušely. Ve všech těch Arakiho vaginách, spoutaných ženách, v tom nenasytném pohrávání se sexem a pornografií je kupodivu zakletá opravdovost, závan východní filozofie života, jež doufejme přežije divákův prvotní šok.
Svým životopisem Nobuyoshi Araki zdrženlivějším povahám cestu k sobě nijak zvlášť neulehčuje. Pochází ze sedmi dětí a vystudoval uměleckou fotografii, v 60. letech se ale našel v oblasti, kterou vysoké umění obvykle pohrdá. Shinjuku, tokijská čtvrť červených luceren, ráj prostitutek, bordelů a pornografie. Právě tady se hmatatelně ukázala rozporuplnost Japonska druhé poloviny 20. století, země zároveň tradicionalistické a hypermoderní, puritánské a bezuzdně zvrhlé. Země, v níž – jak si povšiml recenzent jedné z Arakiho výstav – si můžete v sexshopu…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu