Co se děje ve světě
Maďarský filmový týden je nejlépe zorganizovanou přehlídkou domácí kinematografie v postkomunistické Evropě. Letošní ročník, který proběhl v Budapešti počátkem února, navíc ukázal, že zdejší film prochází pozoruhodnou proměnou. Příčinou je tzv. filmový zákon, který Maďaři loni v květnu přijali jako první stát postkomunistické Evropy. Norma chce přitáhnout do výroby filmů více peněz ze státního i soukromého sektoru. Producenti a sponzoři, kteří investují do filmu, získali výhodné možnosti daňových odpisů a subvencí, státní podpora domácí kinematografie vzrostla dokonce desetinásobně. Dva hlavní podpůrné fondy tak loni rozdělily filmařům v přepočtu přes 240 milionů korun. Pro srovnání: ve stejně velkém Česku šlo ze státního fondu na kinematografii loni jen 68 milionů korun. Nových lákadel filmového podnikání využili v Maďarsku i soukromníci – během půl roku investovali do výroby filmů 85 milionů korun.
Maďarský filmový týden je nejlépe zorganizovanou přehlídkou domácí kinematografie v postkomunistické Evropě. Letošní ročník, který proběhl v Budapešti počátkem února, navíc ukázal, že zdejší film prochází pozoruhodnou proměnou.
Příčinou je tzv. filmový zákon, který Maďaři loni v květnu přijali jako první stát postkomunistické Evropy. Norma chce přitáhnout do výroby filmů více peněz ze státního i soukromého sektoru. Producenti a sponzoři, kteří investují do filmu, získali výhodné možnosti daňových odpisů a subvencí, státní podpora domácí kinematografie vzrostla dokonce desetinásobně. Dva hlavní podpůrné fondy tak loni rozdělily filmařům v přepočtu přes 240 milionů korun. Pro srovnání: ve stejně velkém Česku šlo ze státního fondu na kinematografii loni jen 68 milionů korun. Nových lákadel filmového podnikání využili v Maďarsku i soukromníci – během půl roku investovali do výroby filmů 85 milionů korun.
A co to znamená pro samotné filmy? Jak ukázal festival, probuzení soukromého kapitálu přineslo jasný příklon k divácky vděčným žánrům, jako jsou komedie, thrillery, gangsterky a romantické love stories. „V Maďarsku nastoupila nová režisérská generace, která se zaměřila na filmy pro široké publikum,“ potvrzuje přední maďarská filmová kritička Blanka Elekesová. „Máme víc peněz, ale peníze ještě nedělají lepší filmy.“ Tradičním artiklem maďarské kinematografie byly…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu