Nadvláda peněz, moderní otroctví, ponížení a izolace člověka – o taková témata nebyla na největším evropském svátku nezávislého filmu v Rotterdamu letos nouze. Potvrzuje se, že globalizace a politika stále vládnou světové kinematografii.
Věk viny
Příběh mladého homosexuálního prostituta v Buenos Aires ve filmu Ronda Nocturna od Edgardo Cozarinského je pro současné směřováni nezávislého filmu příznačný. Prostitut pracuje jak pod mostem, tak v rezidenci velvyslance, ve fitnesscentru nebo v autě. Svým způsobem se tento mladý muž stal latinskoamerickým bratrem drogového překupníka z maďarského filmu Dealer, který patřil k objevům loňské sezóny: oba jen chodí městem a obchodují, etické otázky své práce neřeší a nikdo je neřeší za ně. Filmy provázejí své hrdiny z místa na místo, všímají si krajiny kolem a soustředí se jen na nejnutnější dialogy. Dealer i prostitut mluví velmi málo. Jen se dívají nebo pracují, nad světem kolem nich nepřemýšlejí.
Zrovna takový je Oleg z vítězného rotterdamského filmu 4 od mladého ruského režiséra Ilji Chržanovského. Oleg je technik na jatkách, vydává se za pracovníka prezidentské kanceláře a doma tvrdě zneužívá svého otce jako služku. Každému je to ale jedno. Nikdo se ničemu nediví. Motivy jsou jen zpravodajsky konstatovány jako fakta. Věk údivu, věk etiky skončil. Prostitut, dealer a jateční technik jsou kormidelníky současné kinematografie, v níž definitivně skončilo klasické období dobra a zla.
…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu