
1. Pan Kříž píše, že roste podíl nezávislých výrobců. Data za rok 2004 nejsou v úplnosti k dispozici, proto jen rok 2003. Nejvyšších objemů prodejů dosáhli nezávislí výrobci v roce 2002, a to cca 12 TWh. V roce 2003 došlo k poklesu na 11,5 TWh. V roce 2002 prodal ČEZ regionálním distributorům 31,5 TWh a o rok později 34,9 TWh (z toho cca 2,5 TWh byla náhrada předchozích dovozů Severomoravské energetiky). Dodávky ČEZ konečným zákazníkům se v podstatě v těchto letech nezměnily (2,9 TWh). Na relevantním trhu dodávek regionálním distributorům tedy došlo k poklesu podílu nezávislých výrobců o více než procento. Díky náhradě dovozů však podíl ČEZ vzrostl o více než 5 procent.
2. Registrovaných obchodníků s elektřinou je skutečně několik desítek. Fakticky aktivních je však jen necelá jedna desítka (nejvýznamnější jsou Entrade, Appian Energy, Moravia Energo a Czech-Karbon). Z toho velká část případně na velkoobchodním trhu nebo dodává pouze pro svoji mateřskou firmu. Takové vložení obchodní dceřiné firmy mezi stávajícího dodavatele a zákazníka se pak opticky jeví jako změna dodavatele, ačkoli fakticky k žádné změně nedochází – typický příklad je třeba Czech-Karbon, dcerka OKD, která nyní OKD elektřinu dodává, ale opět od skupiny ČEZ, obdobně Appian Energy pro skupinu Appian a asi desítku dalších zákazníků, nebo Moravia Energo pro Třinecké železárny. Aktivity dalších jsou velmi omezeny – Entrade: zhruba tři koneční zákazníci, Luminus jeden atd.
3. Mluvčí…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu