
České dráhy poprvé soutěžily se soukromníkem a prohrály. Zastupitelstvo Karlovarského kraje před dvěma týdny vybíralo provozovatele dopravy na trati Karlovy Vary–Mariánské Lázně a výhercem se stala společnost Viamont, zatímco nabídka Českých drah byla odmítnuta. A to není konec. Kraje navíc protestují proti požadavkům Českých drah na vysoké dotace jejích vlaků a vyhrožují, že zařídí dopravu pro své občany jinde a levněji. Na české železnici se po několika letech začíná opět něco dít.


Muzeum na kolejích
Z toho má určitě vedení Českých drah špatné sny. Ale bylo by krátkozraké označovat za viníka současného vývoje jen samotné České dráhy. Příliš často o nich různí politikové vyhlašovali, jak je naučí obchodovat, příliš často byly předmětem nejrůznějších reorganizací, které nakonec vyšly doztracena. Nic se nezměnilo a zůstávají i nadále živým muzeem plánovaného hospodářství a nadále žijí z velkorysých investic předchozích generací.
Před třemi lety, k 1. lednu 2003, došlo k poslední reorganizaci státní železnice. Vedle Českých drah (ČD) převedených na „suverénní“ akciovou společnost vznikla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jako státní vlastník dopravní infrastruktury. Přesněji řečeno, kolejí a pražců. Téměř vše ostatní, včetně budov nádraží, řízení železničního provozu či údržby a rekonstrukce tratí, zůstalo Českým drahám.
Na první pohled tahle…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu