Jak je už čtenářům Respektu známo, v Praze se 22. října konala konference věnovaná kreacionismu. Čeští evoluční biologové se na ni nepřihlásili, čímž demonstrovali, že kreacionismus není věda a že na podobné akci nemají vědci co pohledávat. Jan Zrzavý zveřejnil už 17. října článek Designéři nad Prahou (Respekt č. 42/2005), ve kterém předem kreacionistům vytýká, že „všechno už vědí předem“. Vyjádřil nicméně blahosklonný postoj poukazující, že se lidem nemá bránit, „aby si mysleli, co odporuje vědě“. Zrzavý si je jist, že konference nemůže být zajímavá, neboť bude přemílat jenom dva primitivní principy: „kreacionismus tvrdého jádra“ domnívající se, že svět byl stvořen v šesti dnech, a „soft kreacionismus“, který existenci evoluce připouští a „jenom popírá, že mohla vytvořit něco nového“.
Opravdu se do Prahy sjeli jenom Zrzavým předem vytipovaní prosťáčci? Diskusní reakce Emila Palečka (Když dialog vedou hluší, Respekt č. 44/2005) naznačuje něco jiného. Ale nabízí se širší otázka: Jsou všichni kreacionisté „nábožensky zaměření odpůrci evolučního pohledu na svět“? Nálepka „kreacionismus“ je ošidná, nepřijatelně zužuje obsah slova creatio – tvoření, vytváření.
Díky podnětu z Kongresového centra, ať už byl jakýkoli, je vhodná chvíle říci na obecnější rovině, že kreacionisté nemusejí být „ideově běsnící různé…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu