0:00
0:00
Kultura3. 10. 20056 minut

Než se chrámy zřítí

Astronaut
Fotografie: Tak tyhle přežily konec průmyslové éry – pivovar v Holešovicích. Foto Archiv Industriální stopy Autor: Respekt

Slavný historik architektury Lewis Mumford neváhal přirovnat roli továrny v životě města devatenáctého století k roli, jakou dříve hrál chrám či palác vládce. Jistě mu dáme za pravdu nejen při pohledu na historické fotografie anglických měst s lesem kouřících komínů, ale i při návštěvě některých měst našich, kde – jako v Ostravě, v Kladně – monumentální zbytky důlních zařízení a hutí dosud připomínají, co donedávna dávalo práci většině obyvatel. Jenže továrna, jako produkt průmyslové a vědecké revoluce, je zároveň zviditelněním myšlenky modernity, k níž patří i představa pokroku, který vše staré odhazuje stranou jako nepotřebnou veteš. A tím starým nepotřebným se pak často stává i továrna sama. V západním světě se podíl těžkého průmyslu zmenšuje ve prospěch sofistikovanějších forem práce. K nám tento proces restrukturalizace dorazil se zpožděním čtvrt století, akcelerován ještě vlastnickými přesuny privatizační éry, a nastolil stejnou otázku, jakou v západní Evropě řeší již od 70. let: co se stovkami objektů, které ztratily svou funkci, po ukončení provozu nezadržitelně chátrají a v některých dříve průmyslových centrech vytvářejí přízračné oblasti, z nichž se vytratil život?

Do Kladna na safari

Právě tomuto tématu se věnovalo zářijové již 3. mezinárodní Bienále industriální stopy, jehož hlavním organizátorem bylo Výzkumné centrum průmyslového dědictví ČVUT.…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc