Známe ho hlavně jako muže v pozadí úspěchu jiných muzikantů. Ry Cooder je ale také fascinující autor vlastní hudby.
Americký kytarista Ry Cooder se u nás zviditelnil díky kubánské skupině Buena Vista Social Club, kterou pomáhal objevit, ale jeho sólová alba zná jen pár zasvěcenců. Poslední z nich, Chávez Ravine, přináší na rozdíl od pohodových kubánských staříků spíš syrovější nostalgii. Cooderova novinka čerpá ze skandálu, jenž se odehrál před 50 lety v Los Angeles, a zároveň je pestrobarevnou přehlídkou stylů z mexicko-kalifornského pomezí. Od autorovy předchozí sólové desky ji dělí osmnáctiletá pauza, a je tedy dobrou příležitostí opravit si falešné mýty. Ti, kdo Coodera objevili až s elegantními bolery Ibrahima Ferrera, většinou netuší, že jeho skutečné zásluhy leží jinde.
O čem Stouni mlčí
Nápad s Buena Vistou se ve skutečnosti zrodil v hlavě kubánského aranžéra Juana de Marcose Gonzáleze, který přesvědčil britského producenta Nicka Golda, aby přijel natáčet do Havany. Ten pak přivolal Coodera, hudebníka pověstného jak všestranností, tak zálibou v hispánské hudbě, který na albu působil spíš jako katalyzátor než iniciátor. Z havanských nahrávek nakonec vznikla veleúspěšná série – ale Cooder si přitom zachoval svůj pověstný odstup. Na prvním evropském turné Buena Visty vystoupil na jediném koncertě v Amsterodamu. Nebylo to poprvé, kdy ve světě…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu