
Není to tak dávno, kdy soutěž novinářské fotografie World Press Photo vzbuzovala negativní reakce a nařčení z přemíry otevřeně zobrazeného násilí nebo nedostatku piety. Přehlídka nejlepších snímků loňského roku, kterou od tohoto čtvrtka vystavuje pražské Karolinum, ale stvrzuje postupný obrat kurzu. Vítězné momentky a reportáže (i v hlavních zpravodajských kategoriích) jsou spíše decentnější a méně naturalistické, přitom jim rozhodně nechybí schopnost zasáhnout diváka.
Vítězná fotografie asi mohla těžko zachycovat jinou událost než katastrofu způsobenou v Asii vlnou tsunami. Porotci vybrali sugestivní snímek fotografa agentury Reuters Arko Datty, na němž indická žena truchlí nad smrtí svých příbuzných. Mistrovská je reportáž Australana Deana Sewella na stejné téma: kontrastní černobílé fotografie drásavě zprostředkují všudypřítomný chaos a hrůzu. Českou republiku v poslední dekádě na World Press Photo často reprezentoval Antonín Kratochvíl. Letos chybí, můžeme si ale všimnout, že jeho těkavý styl záznamu s neobvyklými výřezy si našel nové vyznavače. Připomene jej třeba reportáž Christophera Morrise z prezidentských voleb v USA.
Od politiky a dějinných zvratů si divák odpočine třeba u kolekce portrétů příslušníků polokočovného kmene Suri z Etiopie nebo standardně podařených sportovních záběrů (na snímku triatlonisté, fotograf Jonathan Ferrey).


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu