První souboj Českých drah s nastupující konkurencí se odehraje teď v září o tratě v Karlovarském kraji – a pak možná i jinde. Není přitom jasné, jak dosavadní monopolista v konkurenčním tlaku obstojí. Psali jsme o tom nedávno v textu České dráhy, třeste se (Respekt č. 34/2005) a další debata se vede na našich webových stránkách. Otázka zní: Jak se díváte na budoucnost zdejší železnice?
Jsem příznivcem železnice, ačkoli s ní profesionálně nemám nic společného. Z čirého fandovství jsem si ovšem projel už řadu lokálních tratí na západ od nás. Je to skutečně zážitek a hledat jakoukoli kritiku je skutečně složité. Jako obchodníkovi mi je ale jasné, že dostat tyto lokálky na tak excelentní úroveň, v které se odrazí okamžitě i zájem cestujících, znamenalo hlavně dvě věci – snahu a peníze. Mám obavy, že u nás v současnosti obě tyto věci směrem k železnici naprosto chybějí! S ČD jako v podstatě monopolním dopravcem jsem osobně celkem spokojen, Švýcarsko to tedy skutečně není, ale podle mě dělají, co jim finance dovolí, a také by to mohlo být výrazně horší. Můj největší dík patří ČD za to, že nepozavíraly šmahem všechny lokálky, tak jak to udělali skoro všichni před mnoha lety na západ a nyní na východ od nás!
Petr Tejkl, [email protected]
Jezdím po železnici pouze občas jako turistka, ale rok po roce se přesvědčuji, že se za posledních 15 let zas tak…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu