Vypadá to jako pověstné krájení másla motorovou pilou. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si nechalo zpracovat rozbor, jaké silniční úseky jsou v Česku nejnebezpečnější. A nejvíc havárií vyšlo kupodivu tam, kde se úřadům nedaří prosadit stavbu dálnic proti námitkám ochránců přírody a vyznavačů zásad právního státu. ŘSD teď chce použít čísla o nehodovosti jako argument v boji proti všem, kteří dělají problémy. Ale argument pro koho? Pro ombudsmana, který se nedávno ekologistů zastal, konstatoval úřední lajdáckost a obcházení předpisů při přípravě stavby dálnic? Nebo pro soudy prokousávající se teď žalobami, které jsou jen logickým důsledkem toho, že chce stát zničit krajinu Českého středohoří?
Odpověď je dvakrát ne. V parlamentu leží návrh zákona na vyvlastňování kvůli stavbám dálnic a ŘSD se prostě vydalo do boje o veřejné mínění. Čísla o počtu mrtvých a raněných z přeplněných klikatých silnic by se k tomu mohla demagogicky hodit.
Jenže chronickou agresivitu a bezohlednost ještě žádná dálnice nevyřešila. Na to existují dopravní značky, radary a pokuty, které už kousek za našimi hranicemi – čert ví jak – dokážou dělat divy.


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu