České dráhy, třeste se
Počátkem srpna se v tisku objevil nezvyklý inzerát: karlovarský krajský úřad oznámil, že hledá nového provozovatele železniční tratě Karlovy Vary–Mariánské Lázně. Přestože výběrové řízení má uzávěrku až posledního září, přihlásili se už první tři zájemci. České dráhy tedy mají reálnou konkurenci i v osobní dopravě a vůbec není jisté, zda její tlak přežijí.
Počátkem srpna se v tisku objevil nezvyklý inzerát: karlovarský krajský úřad oznámil, že hledá nového provozovatele železniční tratě Karlovy Vary–Mariánské Lázně. Přestože výběrové řízení má uzávěrku až posledního září, přihlásili se už první tři zájemci. České dráhy tedy mají reálnou konkurenci i v osobní dopravě a vůbec není jisté, zda její tlak přežijí.
Neměnili bychom
Je slunný srpnový den a kousek za Sokolovem směrem k německému Klingenthalu se českému tuzemci naskýtá neobvyklý pohled: ke hřebenům Krušných hor si to po železniční trati šine zeleno-bílá tramvaj. Místní lokálku ze Sokolova do Kraslic, kterou v roce 1998 České dráhy jako ztrátovou opustily, dnes provozuje soukromá firma Viamont.
„Můžu říct, že bychom neměnili,“ říká spokojeně Vladimír Opolský, starosta dvoutisícové obce Oloví, ležící zhruba uprostřed trati. „Vlak jezdí prakticky každou hodinu, dvakrát častěji než předtím České dráhy.“ Podle něj nyní jezdí vlakem mnohem více lidí – a také raději než kdysi s Českými drahami.
Většinu klasických motoráků Českých drah tu vystřídaly na české poměry luxusní nízkopodlažní moderní vozy, do nichž se dostanou bez problémů i vozíčkáři. „Vozy máme pronajaté od německé společnosti. Jsou sice dražší než ty od Českých drah, ale zato mají úspornější provoz a umožní nám nahradit lidi technikou,“ popisuje recept na…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu