Ideální dovolená: doma
Jsou všude. Navštíví každý sebeutajenější kousek na zemi. Říkají si turisté. V létě se jich zmocňuje puzení odjet někam hodně daleko a zapomenout na stereotyp známého prostředí. Podle sociologů a specialistů na lidské chování jde o instinkt zděděný po lovcích, sběračích a kočovnících těkajících za obživou. Ti nám teď v létě našeptávají do ucha podvědomí: přemísti se, moderněji řečeno: cestuj!
Jsou všude. Navštíví každý sebeutajenější kousek na zemi. Říkají si turisté. V létě se jich zmocňuje puzení odjet někam hodně daleko a zapomenout na stereotyp známého prostředí. Podle sociologů a specialistů na lidské chování jde o instinkt zděděný po lovcích, sběračích a kočovnících těkajících za obživou. Ti nám teď v létě našeptávají do ucha podvědomí: přemísti se, moderněji řečeno: cestuj!
CK hypermarket
Nejen dávní předkové ze savan nás povzbuzují k vykonání cesty. Jsou tu i reklamy plné palem, divokých zvířat a panenských štítů hor. Pro sofistikovanější existují vábničky taoistických spisů nebo čínských básní o životě vnímaném jako cesta, o mniších, kteří se vydávali na dlouhé výšlapy třeba jen proto, aby nikam nedošli a skonali cestou. Snílci zase už v zimě louskají cestopisy a stahují z internetu nejvhodnější itineráře letních dobrodružství. Pro nábožensky založené či ekologicky smýšlející v létě nabudou smyslu trasy poutnických výprav například do Santiaga de Compostela. Jisté je jedno – cestovat je moderní, očistné, výchovné, kulturní, lidské, normální, ale také škodlivé a možná zbytečné. Turistika či cestovní ruch více než kdykoli jindy totiž začíná připomínat velký a zbožím nabitý hypermarket. Člověk si v něm může doopravdy lámat hlavu, jaké zboží si vybrat a jak nejméně prospět či uškodit. Stejně jako když si někdo kupuje lákavě zabalenou, konzervačními…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu