Umělci, kteří se rádi přehrabují v traumatech své země, bývají sice politikům trnem v oku, ale loňská Nobelova cena pro rakouskou dramatičku Elfriede Jelinek ukazuje, že nakonec se své vlasti mohou ještě vyplatit. I na českých divadelních prknech společenská kritika zapouští kořeny, ačkoli srovnatelnými osobnostmi zatím nevynikáme. Jedním z nejvýraznějších talentů je bezesporu lounský divadelník Miroslav Bambušek (29), který se letos chystá zdramatizovat skutečně delikátní téma: nechvalně proslulý masakr německých civilistů v Postoloprtech.
Na Balkán
Miroslav Bambušek pochází z rodiny rolníků a kovářů (matka Češka, otec z Ukrajiny), do svých patnácti let se poflakoval po rodných Lounech a zajímaly ho hlavně války pouličních dětských part. Až na zámečnickém učilišti se v něm probudil zájem o kulturu a filozofii a začal utíkat do Prahy, kde chodil na přednášky filozofů Jana Sokola nebo Miroslava Petříčka. Trojka z chování za absence mu nezabránila dodělat si maturitu a nakonec i vystudovat filozofii a překladatelství na Karlově univerzitě. V polovině 90. let založil v Lounech divadelní soubor, s kterým začal realizovat vlastní vážné i ironické hry – nejprve ve vysloužilé vodárně, později v bývalé městské kotelně, přejmenované na divadlo Multiprostor.
K zatím nejvýraznějším Bambuškovým počinům v minulých letech patřila tzv. Balkánská sezóna, na které se podílelo i…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu