Některé silnice ve Velké Británii jsou tak ucpané, že tamní ministr dopravy na začátku června navrhl, aby se uvažovalo o jejich všeobecném zpoplatnění. Nejdražší by byl průjezd oblastmi kolem Londýna (asi 1,30 libry za míli), na míň frekventovaných cestách by řidiči platili částky mnohem nižší. Reakce jistě budou smíšené. Spousta lidí se při práci bez auta neobejde. Být na jejich místě, používal by auto i autor těchto řádků – a britský plán by se mu také nelíbil. Jenomže naše posedlost auty už dávno překonala rozumnou mez. V americké prezidentské kampani symbolizoval člověk jedoucí na kole úpadek. „Někteří lidé mají praštěné nápady. Třeba zdražit benzin, aby lidé míň jezdili autem. To je John Kerry,“ objevilo se v jednom televizním šotu republikánů. Následoval střih na několik chlapíků v oblecích, jak jedou na kolech. Posměšky demokrata Kerryho nebyly o nic lepší. Ropa prý bude za vlády jeho protivníka tak drahá, že Bush se svým viceprezidentem Cheneym budou muset jezdit do práce společně jedním autem. Jako by sdílení auta s někým dalším bylo pod úroveň. Stejné pohrdání se přitom šíří i u nás – kdekdo se ušklíbá, že přece nebude jezdit „sockou“. Nevadí, že závislost na ropě má spoustu nepříjemných důsledků. To jsou pochopitelně maličkosti ve srovnání s tím, že by člověk měl jet do práce veřejnou dopravou, nebo nedejbože na kole.
V USA se na přelomu roku rozhořela debata o tom, kam by vůbec mělo…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu