Generální ředitel Českých drah minulý týden odstoupil. Na jeho nástupce teď čeká jednání s odbory, ale i rozdělení celé firmy.
České dráhy, akciovou společnost stoprocentně vlastněnou státem, provázejí neustále problémy. Podnik dosud nemá uzavřenu kolektivní smlouvu s odbory na letošní rok, odboráři tvrdí, že se podnik řítí do záhuby a vyhrožují stávkou. Na druhou stranu bývalý generální ředitel Petr Kousal, který rezignoval minulý týden, svůj odchod zdůvodňuje tím, že jeho role krizového manažera skončila a úkol restrukturalizovat dráhy byl v podstatě splněn.
Dluhy na cestě
Jaká je tedy skutečnost? Z pohledu účetního nevypadá hospodaření Českých drah zle. Ztráta podniku se každý rok zmenšuje: v roce 2002 byla téměř pět miliard, v roce 2003 méně než miliardu a loni 674 milionů, a podle plánů by měla klesnout do roku 2006 na nulu. Navíc veškerá tato ztráta je pouze účetní – na rozdíl od devítimiliardového dluhu před rokem 2002 si nyní nemusí dráhy na pokrytí své ztráty vůbec půjčovat. Současně klesá počet zaměstnanců z téměř 83 tisíc v roce 2002 na současných 72 tisíc, letos je plánován další pokles na 66 tisíc lidí. Rostou také výnosy na jednoho zaměstnance. Loni se navíc podařilo zvrátit dlouholetý trend poklesu počtu cestujících na drahách (v roce 2004 udělali lidé o devět tisíc cest více než o rok dříve a počet cestujících se vrátil na úroveň roku 2000)…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu