
Ještě nedávno se zdálo, že americký saxofonista a skladatel Wayne Shorter (71), který od 60. let výrazně formoval tvář moderního jazzu, má svůj zenit za sebou. Koncem 80. let neměl dobré období a ve druhé polovině 90. let o něm skoro nebylo slyšet. Ovšem na začátku milénia začal překvapivě nabírat dech. Založil nové akustické kvarteto, nahrál dvě alba a ocenění Grammy z předminulého roku naznačilo, že se dostává na pozdní vrchol svých tvůrčích sil. Koncert, který Shorterovo kvarteto odehrálo předminulou neděli v pražském Kongresovém centru, to jednoznačně potvrdil.


Přidej víc vody
„Když jdeme na pódium, máme jiný záměr než odehrát koncert. Chceme tam prožít kus života, vytvořit společné dílo tady a teď,“ vysvětloval Shorter po telefonu strategii tvorby kapely pár týdnů před příjezdem do Prahy. „Snažím se na pódiu úplně otevřít, odhalit svou zranitelnost a podnítit tak kreativitu.“
S podobným předsevzetím vstupoval hudebník na scénu už od počátku 60. let, kdy jeho hvězda v jazzovém světě začala prudce stoupat. V roce 1964 dostal coby jednatřicetiletý pozvání do kvintetu Milese Davise, v té době nepřekonatelné avantgardně jazzové sestavy, v níž se uprázdnilo místo po Johnu Coltranovi. Shorter se okamžitě prosadil nejen coby skvělý hráč, ale také jako velmi invenční skladatel. Jeho kompozice měly výrazný a odvážný harmonický rukopis a některé v jazzové…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu